lördag, maj 27, 2006

Präktig

Jag känner mig riktigt präktig för jag har gjort köttfärssås på morgonen, det är fortfarande en månad av matlådor kvar.
Min köttfärssås har förutom nötfärs, morötter, lök, selleri, rökt skinka och massor med persilja i. Jag hade ner rejält med vitlök också, även om jag inte känner att den finns där kanske jag snart får tillbaks lukten helt. Det är skönt att bo i en stad där det är självklart att man kan köpa stora buntar av bladpersilja i de flesta matvaruaffärer.
När jag handlade igår stod jag och tittade länge på vattenmelonen men bestämde mig för att vänta tills det blir lite varmare. En av mina favoriträtter är vattenmelonsallad med rödlök, lime och fetaost från Nigellas sommarmat och eftersom jag brukar tillbringa en sommarmånad i Årjäng där man är hänvisad till små förpackningar av kruspersilja och arlas filmjölkssmakande fetaost brukar jag ofta tänka på hur trevligt det är att bo i en stad med ett sånt enormt utbud som Malmö.
Nu är det dags för en av veckans bästa händelser, jag rider varje lördag, har hållt på i 1,5 år nu och nu för tiden börjar alltid ridningen på ILVA med fika på espresso house.
Detta med att inte ha luktsinne är ganska märkligt för när lukterna försvinner blir smakerna tydligare. Jag klarade tex inte av beskan i café latte innan utan drack latte machiato istället, men nu när jag har lite lukter kan jag gå tillbaka till vanliga latten.
När du upplever en påtaglig beska när du dricker Corona då är det något som inte stämmer.

Etiketter:

4 Comments:

Blogger Viktoria said...

Ja, visst känner man sej duktig när man gör storkok... Det ska bli roligt att läsa mer av dej!

(Vad är Abdos förresten, ett ställe eller en maträtt?)

8:32 em  
Blogger Karin said...

Abdos är en jättestor mataffär där jag nästan alltid handlar mina grönsaker, de har lite "vanliga" matvaror men jättemycket från arabländerna och balkan, kryddor, nötter, ost, bröd, marmelad, oliver, olja mm mm till bra priser.
De ligger på Scheelegatan,som börjar i rondellen där Lidl och Ica ligger om du åker till IKEA kör du genom rondellen, tag till höger och fortsätt en bit, du ser att det står bilar parkerade på gatan, det finns parkering på gården också.
Det finns ett liknande ställe som heter Allfrukt och ligger bredvid ÖB men jag föredrar Abdos, lite fräschare...

12:36 em  
Blogger Ilva said...

KAn det bli battre nar man far fika pa ett stalle som heter Ilva undrar jag?? Roligt med ny matblogg!!

6:01 fm  
Blogger Viktoria said...

Tack för tipset Karin!

7:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home