torsdag, maj 25, 2006

"ledig" dag

Har tillbringat dagen inomhus, det har faktiskt regnat ibland...
Har städat och röjt i lägenheten inklusive kyl, frys och skafferi. Sen har jag bakat de salta havrekakorna som alla pratar om, fast jag tog hasselnötter istället för pinjenötter. Jag älskar rostade pinjenötter med varm honung på vaniljglass ( Tips från Nigella ) och med jämna mellanrum missar jag att fylla på förrådet. Goda som drinktilltugg och lagom storlek på satsen. Drinken fick dock vara. Det krävs mer luktsinne att uppskatta den. Sen kände jag mig lite inspirerad och bakade mandelskorpor. Jag har i många år gjort en variant på ett AOM recept men de har varit så möra, jag vill ha dem hårda som de italienska och hittade ett recept för några år sedan i Rosendals Trädgårdscafé ( helt underbar bok! ) som jag har minskat ner mjölet på till 4,5 dl. Bittermandel är en av de lukter jag kan känna tydligt så jag hade i rejält med olja.
Min balkong börjar se hyfsad ut, jag köpte en lavendelplanta förra året, den har överlevt tillsammans med myntan ( som jag odlar för att göra mojito ) och lite timjan. allt annat var dött så jag har köpt lite blommor och en rosmarin, Jag har för länge sedan gett upp försöken att få rosmarin att överleva vintern.
Om vädret är hyfsat imorgon tror jag att jag tar en tur till Köpenhamn, tittar på tyg, garn och mat. Det finns väldigt mycket roliga, ofta ekologiska varor som inte finns här

Etiketter: , ,