söndag, juni 11, 2006

Rostad Paprikasoppa

Jag prenumererar på Lantliv, gillar kombinationen av heminredning, mat, mode och det faktum att den inte är Stockholmsfixerad. Av ungefär samma anledningar tycker jag om Femina. Den köper min mamma och så byter vi och sen får jag tillbaks min Lantliv...
I höstas hade de ett recept på Rostad paprikasoppa som jag provade igår
enligt receptet behövs det för 4 personer

8 röda paprikor
1 röd chilifrukt
1 liten gul lök
3 vitlöksklyftor
1,5 msk pressad citron
1 l kall höns eller grönsaksbuljong
tabasco och havssalt

Tillagningen var mycket enkel, paprikorna skulle rostas i 250 grader och skinnet skulle dras av och därefter skulle allt mixas.
Mina paprikor var väldigt stora så jag använde 6 av dem, chilifrukten hoppade jag över för jag hade bara gröna hemma, löken hackade jag och fräste i olivolja innan mixningen ( vis av erfarenhet ) tillsammans med vitlöken. Min tabasco har fått en intressant brun färg som säger mig att utgångsdatumet nog har passerat, så jag har i lite harissa istället och använder mig av grönsaksbuljong. Dessutom har jag i en hel pressad citron 4+ matskedar, rostad paprika har en förmåga att bli söt i smaken och saltar lite extra.
Och det blir jättegott, lagom starkt och sommarfräscht och färgen är underbart röd med en dragning åt orange. Jag tog ett stort glas när jag kom hem från stranden idag. Jag har dessutom stoppat in lite i frysen, jag misstänker att jag får ta lite mixerstav i när jag skall äta den.
Nu är jag sugen på att göra gazpacho och Anettes yoghurtsoppa. men kommer att koncentrera mig på pic nic mat den här veckan; sista veckan i skolan innebär lite utfärder, imorgon är det idrottsdag och jag planerar pastasallad med pesto, rostad paprika och rökt fläskfilé. Tisdag är det utflykt till Västra Hamnen/ BO01 och då skall jag baka kakor och bjuda ungarna på, Espresso House har ett café där nere så jag tänker nog satsa på deras kyckling- bacon macka med senapsdressing till lunchen ( Deras choklad- cheesecakemuffins är underbar jag har köpt hem Creamcheese för att försöka kopiera den ) .
Torsdag är det grillning med kollegorna på kvällen ( innan matchen ) och det lutar åt taboulle och Möllers korv som jag laddat upp med i frysen.
Det har varit en helt fantastisk dag idag, jag har legat nere på Ribban och läst Stieg Larssons nya bok; Flickan som lekte med elden och den är bra!

Etiketter: ,