lördag, juni 10, 2006

Kök



Jag har sett att flera personer visat bilder på sitt kök, så här ser mitt ut!

Mitt hus är från 1955 och tyvärr så var originalköket ( med bakbord och skafferi ) utrivet någon gång på senare delen av 70-talet och ersatt med ett brunt allmogekök, detta kök hade någon senare ägare försökt sig på att göra någon slags dekorativ målning med lasyröverdrag i gul-orange nyanser. Så såg det ut när jag köpte lägenheten. En fördel är att det är en riktig diskbänk, jag var inne i lägenheter med en liten rund ho. Min snälla pappa har hjälpt mig, fast egentligen var det nog tvärt om att måla om, tapetsera och sätta nytt kakel, är det någon som är intresserad av 2 kvm brunt sjuttiotalskakel så kan jag fixa det!...

Bortsett från diskbänken gillar jag golvet som är ett vitt keramik golv och även om inte det gamla köket är kvar så är jag glad att det vart bytt på sjuttiotalet med ett bra kök.

I en Femina hade jag sett en snygg blå nyans som jag ville ha på luckorna och givetvis valde jag fel nyans i färgaffären och fick någon "allmogeblå" men tjejen som jobbade där fixade till den så den blev rätt, det tog henne en timme! Knopparna är från IKEA och bänkskivor köpte jag på Bauhaus. Jag har även bytt fläkten. Eftersom blått är en kall färg är tapeten tonad i rött och små motiv med fjädrar i en lite metalicfärg. Sen har jag röda gardiner för att värma upp lite grand.

Det som behövs nu är en ny spis, för den här är gammal och inte så bra, det börjar bli svårt att se vilka vreden som går till vilka plattor. Gasledningarna finns kvar i huset, så ett tag hade jag funderingar på en gasspis. Det lär finnas 1 eller 2 lägenheter som fortfarande har det av 110 lägenheter.

Matplatsen är för närvarande tillklippningsområde och visas av den anledningen inte.

Jag vet att det inte är så lämpligt med katter på diskbänken, men det blev så när han var liten... och han skulle i alla fall hoppa upp när jag inte var hemma. Jag är därför väldigt noga med att byta disktrasor ofta och använda skärbrädor och tallrikar när jag lagar mat, då är han för övrigt inte med på bänken!

1 Comments:

Blogger Anne said...

Dekorationen i diskhon är absolut bäst - gör hela köket :) Jättefint med mörkblått på luckorna också - jag älskar färgglada kök!

10:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home