måndag, juni 12, 2006

Porslinsfantast


Jag har alltid gillat porslin och gått i porslinsaffärer och planerat vilken servis jag skulle köpa. Mina föräldrar som också är porslinsfantaster men insett att de inte kan ha allt hos sig hittade en låda med ett antal av denna tallrik, något uppläggningsfat och en bålskål med en spricka i och frågade om jag ville ha den i födelsedagspresent. Ja tack sade jag och sen har jag varit ganska ointresserad av serviser tills för något år sedan. Föremålet för min ömma längtan är Höganäs keramik och i snart ett års tid har jag försökt komma ihåg att ta med en tallrik till affären och matcha. Eftersom dessa tallrikar ( Viktor, Gustavsberg ) är från 20- talet är de ganska små vilket ytterligare gav mig argument. I helgen kom jag ihåg tallriken och fann att Veronagrönt blir jättesnyggt. Nu kanske det inte är den roligaste nyansen ( det finns kakao och turkos!, men mina förrråd är begränsade!) men bredvid stod det olivgrön, som jag skulle kalla lime som blev väldigt fin ihop med Veronagrönt. Så nu ser jag fram emot löneutbetalningen i juni med semesterersättning och retroaktiv lön... Som ett tecken på att jag skall köpa detta fick jag även en rabattkupong på 20 % idag!

Etiketter: