lördag, juli 10, 2010

Pasta al limone


Mera Elle a la carte. Jag är inte mycket för att ha grädde i maten, jag har inget emot vispad grädde till en efterrätt eller en fromage eller chokladmousse för att inte tala om hemgjord glass.
Tillagningen av detta recept är väldigt enkelt, man blandar alltsammans och så vispar man det tjockt och häller över kokt pasta, skall räcka till 800 g. Egentligen är receptet tänkt till en buffé men jag åt det som det var, andra dagen hade jag sparris till men kyckling hade nog varit trevligt...

8 msk olivolja
3 ekologiska citroner, skal och saft
2 nävar färska örter ( basilika, oregano, persilja...)hackade
2 vitlöksklyftor, rivna eller hackade
300 g riven parmesan ( OK jag tog 100 g )
svartpeppar
2 dl vispgrädde

Som sagt blanda alltsammans och häll det över nykokt pasta.
I övrigt är det väldigt varmt i Malmö, katten är utslagen mesta tiden

Själv har jag tränat på att inte fira födelsedag, men jag dricker mousserande vin, har ätit en sallad med en fantastisk hasselnötsolja som mina föräldrar köpte på senaste Frankrikeresan någonstans i Jurabergen på platsen där den tillverkades.