torsdag, juli 01, 2010

Pressad situation

Jag dricker inte mycket kaffe hemma, men jag gillar att fika ute. För några år sedan insåg jag hur mycket pengar jag lagt ner på iskaffe och räknade på en espressomaskin. Många koppar där...Testade min manuella espressomaskin men blev inte nöjd, då köpte jag espressopulver och det har jag använt sedan dess och shottat kaffe i mina Filippa K muggar som har vuxit fram under tiden.
Vid ett tillfälle köpte jag en presskanna på loppis för att inse att man måste kolla så att "gallret" var helt, jag köpte en till med helt "galler" och testade några gånger....sådär....

Pga av indragen sändning av espressopulvret blev situationen akut och efter att ha googlat och tjuvläst instruktionerna på Bodums presskannor på Cervera började jag inse hur man skulle göra!
Mitt kaffe som jag malt själv på ICA var dock för fint men efter ett besök på Lilla kafferosteriet dricker jag nu ett fantastiskt gott presskaffe från Indonesien.

Så här pressar jag kaffe:
2,5 dl vatten kokas upp
2 kaffemått grovmalet kaffe läggs i kannan
Slå över vattnet, rör ev om och låt det dra i 4 minuter
Pressa och plocka fram fina kaffekopparna, kaffe är aldrig så gott som i tunna porslinskoppar!