torsdag, juni 24, 2010

Crumble, cobbler and crisp


Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan benämningarna. Detta skall vara en "crisp". Degen eller det som kanske skall benämnas "crispen" är jättegod, men päronen smakar i princip ingenting och jag funderar om man skall vänta till det kommer svenska päron eller använda andra frukter.
Jag tog pistagenötter istället för mandel eller pecannötter, av någon anledning verkar jag tro att jag har behov av dessa nötter så fort jag passerat den hyllan i affären...
Receptet kommer ifrån "Cooking for two" som jag skrivit om tidigare därav de amerikanska måtten.

Pear Crisp 2 p
2 stora päron, Bartlett eller Bosc enl. boken
1 msk socker
1 tsk pressad citron
1 krm majzena
nypa salt

1/3 c finhackade mandlar eller pecannötter el annat
1/4 c vetemjöl
2 msk farinsocker
1 msk strösocker
lite kanel och ännu mindre muskot
3 msk smält smör

Päronen skalas, kärnas ur och delas i större bitar (3 cm tärningar enligt boken)
blanda samman socker, citron, majzena och salt i en bunke och blanda ner päronbitarna och rör runt. Fördela i två portionsformar eller en större.
Blanda ihop ingredienserna till "crispen" och fördela den över.
Grädda i 220 grader 20 - 25 minuter och låt den svalna 15 minuter innan servering med glass

1 Comments:

Anonymous Tobbe said...

Ville bara bjuda in till min nya matblogg, Den Rockande Kocken... http://blog.godaremat.se/ Ha en bra dag...

4:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home