måndag, juni 21, 2010

Frittata



Jag äter ofta omeletter, det är gott, enkelt och smidigt, ibland äter jag naturell omelett och ibland gör jag någon slags pyttipannaomelett med en massa grönsaker och river till sist lite ost över. Jag har gjort detta både i ugnen och på spisen. När jag i "Cooking for two" hittar ett recept på frittata med soltorkade tomater, potatis och mozzarella måste jag bara prova. Efter att ha läst deras redogörelse för hur man kom fram till receptet och att man skulle använda en stekpanna som var 25 cm var viktigt och eftersom min var ungefär så så skred jag till verket. Kombinationen av att steka den på plattan, höja värmen mot slutet för att få en skorpa och slutligen sätta in den under grillen ger ett jättebra resultat och eftersom jag inte fixar att sätta i mig en omelett på 6 ägg så testar jag det jag läst i italienska tidningar; att kall frittata är utmärkt picknickmat. Tro´t eller ej med kall frittata är jättegott!

Frittata 2 personer
6 ägg
2 msk grädde eller mjölk eller någonting emellan
4 soltorkade tomater i strimlor ( oljeinläggning )
2 medelstora potatisar
1 shalottenlök
1 mozzarellaost
olja till stekning

Sätt ugnsgallret 20 cm från grillen och sätt på grillen.
Vispa upp ägg och mejeri och salta och peppra lite.
Skala och tärna potatisen i cm stora tärningar.
Stek potatisen nästan mjuk, tillsätt då grovhackad lök och fräs lite till, rör ner tomaterna och salta och peppra lite till.
Tillsätt äggblandningen och strö över osten i bitar. Stek omele/frittatan genom att föra undan omeletten så att smeten skall komma åt botten, skaka pannan lite också, ca 1 min, låt den sen stå på plattan 30 sekunder utan att röra i den, ställ sedan in den i ugnen tills den tar färg.
Ät och njut och hoppa inte över ugnen!