lördag, juni 12, 2010

Mellow bakers


Det finns en mängd matlagningsgrupper på internet och jag har oregelbundet bakat med Bread baking babes. Nu har jag gått med i Mellow bakers. Det hela går ut på att man varje månad utser 3 bröd ur Jeffrey Hamelmans bok Bread. Sen bakar man de man vill och gör ett inlägg om det, givetvis kan man blogga om det om man vill.
Den här månaden är det Vermont Sourdough, Pizza och ett ölbröd med malt i och jag måste erkänna att jag just nu dricker upp ölen jag köpte för ändamålet i väntan på att hitta malt...
Det är lite annan terminologi än vad åtminstånde jag är van vid och brödet ovan startade jag från russinjäst och det blev väldigt lätt och poröst ( och gott!) Det jag startade från min rågsurdeg jäser i köket och jag har ytterligare en sats på gång. Jag skall åka bort 2 helger på raken nu och bröd är alltid trevligt att ta med sig.
Hamelman har inte alls samma knådningstider som Jan Hedh har som jag bakat från tidigare och om man vill baka 22 limpor finns mängderna angivna även i "metric" Det är mycket att läsa om brödteori och vissa saker har jag först nu fattat hur viktiga de är.
Vill du vara med att baka, beställ boken enkelt på adlibris och anmäl dig!