torsdag, juni 24, 2010

Blomkålssoppa med Stilton

Utebliven bild pga sämre än vanligt bildkvalitet men jag är säker på att ni kan föreställa er en vit puréad soppa.
För länge sen när jag och min dåvarande sambo köpte vår första dator för 25 000 kronor...ja så länge sen var det hittade jag ett datorprogram som var ett receptregister med lite möjligheter att göra inköpslistor etc. Problemet var att detta program krachade konstant och allt som inte säkerhetskopierats försvann, därför skrev jag ut alla recept jag lade in och de har jag kvar idag i motsats till datorn, programvaran och sambon.
I den samlingen hittade jag en blomkålssoppa med stilton som jag vet att jag gjort någon gång för länge sen, soppan blir väldigt god...det är det här med konsistensen som jag har lite svårt för. Har du inte det testa!
Eftersom den innehåller blekselleri tror jag att den kommer från en amerikansk tidning, men jag är fördomsfull och osäker...

Blomkålssoppa med Stilton ca 1,5 liter

1 blomkålshuvud i buketter
1 purjo, det vita och lite ljust grönt, tunt skivad
2 stjälkar blekselleri, tunt skivad
ca 1 liter buljong
1 dl vispgrädde
100 g stilton eller annan grönmögelost
Smör till fräsning

Fräs purjo och selleri i smör tills det mjuknar, tillsätt blomkål och buljong, låt detta sjuda tills blomkålen är mjuk.
Mixa och tillsätt grädde och stiltonost, låt allt bli varmt och osten smält, smaka av med salt och peppar.