onsdag, februari 11, 2009

Varm Havtornsdrink


Jag har tidigare berättat om när jag plockade havtorn ( och var det fanns! )Jag frös ner den saft jag fick ut med hjälp av min råsaftscentrifug. Vid ett tillfälle har jag tagit fram den och rört ner en massa socker men inte tyckt att det blev speciellt bra. Den här drinken ( eller nästan i alla fall) fanns i AoM 20 nu i höstas. Orginalreceptet säger att man skall ta 300 g havtorn, tina och passera. Jag hade 1,5 dl saft i den förpackning jag tog fram och nästa år kommer all min havtornssaft att bli frusen i denna mängd och hädanefter är detta vad jag kommer att dricka när jag är förkyld!
Är det nån som vill hosta på mig?

Varm havtornsdrink, 6 dl
1,5 dl havtornssaft
3 apelsiner
0,5 dl honung
1 dl socker
1,5 krm vaniljpulver i en sån där liten ekologisk glasburk
4 stjärnanis
2 kanelstänger
1 dl vatten

Riv skalet av en apelsin (tvätta den givetvis innan) och pressa saften av alla tre, själv har jag upptäckt att juicepressen som följde med min matberedare och som jag tänkte slänga från början är riktigt bra.
Blanda allt i en kastrull och låt dra en timme, värm sen och drick i glas, går att dricka kallt också men är enligt mitt tycke bättre varmt. Plocka upp kryddorna om det blir dryck över som skall sparas