onsdag, februari 11, 2009

Äkta Vara

Jag har läst Äkta vara och blir lite besviken och funderar om det bara är jag som inte blir imponerad. Det är väldigt enkelt att räkna upp tillsatser och i allmänt ordalag fördöma dem, speciellt om de har ett E-nummer. Jag saknar ett djupare resonemang, det kanske är bättre om en vara har 8 tillsatser för att då kan man använda en mindre mängd, lite grann som att om man tar en tablett magnesyl och en ipren så lindrar de smärta bättre än om du tar 2 av respektive sort.
Det finns säkert exempel på produkter av svenskt ursprung som utomlands fått en annan innebörd typ vad cider och baguette fått här. Smorgardsbord har tex ett lite vidare begrepp i andra länder. Svensk choklad skiljer sig från choklad i andra länder och ibland är det kexchoklad man vill ha oberoende av vilken kakaohalt den har och om man får kalla det choklad i Frankrike.
När jag kommer till vattenkapitlet hade jag väntat mig ett litet inlägg det som det varit lite debatt kring på senaste tiden nämligen kolsyrepatronerna som fylls i Tyskland men kolsyremaskiner nämns inte alls och han slutar med att kranvatten är bäst...Nu är jag inte så där orolig för att kolsyrepatronerna fylls i Tyskland för sett ur ett Malmöperspektiv är Tyskland inte speciellt långt borta.
Att lista ekologiska produkter känns lite meningslöst i en bok, eftersom det hela tiden kommer nya produkter blir det inaktuellt innan bläcket har torkat, dessutom har jag nog lite mindre förväntningar på produkter av märket Eldorado hur väletablerat det än må vara.
Det är massa såna här småsaker som jag har invändningar mot och det känns som det gick lite väl fort att få fram en uppföljare. Jag vill påpeka att jag inte är för något ohämmat tillsatstillsättande i maten, men jag har kunskapen och ekonomin att kunna välja vad jag vill köpa och det är väl ändå för såna som mig som boken är skriven.
Är det någon som vill lyssna på honom tillsammans med Sanna Edin och känner för att punga ut 450 kronor så skall de snart föreläsa på Palladium här i Malmö, kanske imorgon??