söndag, februari 15, 2009

Nästan-Dominikas-mamma-Tinas-polska-ostkaka


Sernik heter denna ostkaka på polska och den påminner on den tyska käsekuchen eller en italiensk variant med ricotta. Eftersom den görs på Kesella känns den dessutom inte så onyttig...
Orginalreceptet säger 2 msk vaniljsåspulver i fyllningen, jag har bytt ut det mot 2 tsk vaniljsocker, 2 msk socker och 1 tsk majzena. Dessutom säger orginalet att jag skall ha 2 dl russin vilket jag minskade till 1 dl. Jag måste dessutom tillföra 2 msk kallt vatten för att få ihop degen. Nästa gång skall jag dubbla fyllningen, då kommer det att se ut mer som i boken. Dessutom vill jag framföra att det är bäst att låta kakan stå i kylen över natten ( ja, jag vet att det blir svårt!) för den är bättre dag 2 och dag 3 och...


Sernik, polsk ostkaka

deg:
4 dl vetemjöl
1 dl socker
1 ägg
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
ev 2 msk kallt vatten om degen inte vill gå ihop

Fyllning:
2 burkar kesella 10 %
1 ägg
1 tsk majzena
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av 0,5 citron
1 dl russin

Hacka samman ingredienserna till degen i en matberedare och kavla ut en rundel och klä en springform med det, jag använde en pajform vilket gick alldeles utmärkt och fick lite deg över. Skall du dubbla fyllningen ( JAAA! ) så behös en springform
Grädda i 200 grader 10 minuter
Blanda samman ingredienserna till fyllningen och häll i pajskalet, fortsätt sen att grädda, det tar troligen lite längre tid än 25 minuter om du dubblar receptet på fyllningen och det vill du!
Låt den nu kallna och helst stå över natten!
Nu funderar jag på när jag kan baka denna supergoda kaka nästa gång, brorsan fyller år om 2 veckor...men då får jag nog utesluta russinen....