onsdag, december 10, 2008

Turkiska pepparkaksmuffins


Allt om Mat hade ett litet tema i förra numret om att baka trendigt eller traditionellt och jag föll för de trendiga pepparkakorna, men jag gillade inte att kavla dem och jag gillade inte heller tanken att gå och knapra på dem hela december och januari och kanske februari, det är kanske det som skiljer en trend från en klassiker. Dessutom blev jag inte nöjd med konsistensen.

Vad jag däremot gillade var kombon av turkisk peppar och cedroolja så jag valde att göra en muffins istället. Mycket bättre! Jag bakar mina muffins i vanliga bullformar, ( dessa i guld från Lagerhaus finns även i silver eller har i alla fall funnits...) som jag ställer i en muffinspanna för 12 formar så att de skall hålla formen.


Turkiska pepparkaksmuffins 12 stycken

5 dl vetemjöl
2 dl socker
1,5 msk bakpulver
2 msk pepparkakskrydda
9 turkiska pepparkarameller, krossade i mortel till pulver
1 ägg
3 dl lättfil
1 dl neutral olja
1 tsk cedro olja

Blanda de torra ingredienserna inklusive turkiska pepparpulvret. Blanda de våta ingredienserna. Blanda alla ingredienser och klicka ut i formarna. Grädda i 200 grader i 25 minuter.