fredag, december 19, 2008

Skånsk senap

Hemgjord senap är gott, enkelt och kul att göra. Man behöver vare sig huckle, folkdräkt eller en brun lergodsskål med vit kristyrliknande bård på...däremot är en senapskula bra att ha. Här nere kan man hitta dem med jämna mellanrum på loppisarna, men jag tror att Skeppshult nytillverkar dem. Man kan komma undan med en mortel också men det krävs lite mer arbete då.
Så här gör man, blir ca 2,5 dl senap
1 påse bruna och en påse gula senapsfrön läggs i en stor skål med rundade bottenkanter (kulan skall komma åt)

Sätt dig på en stol och sätt skålen i knät. höj försiktigt ena benet så att kulan börjar röra sig, hjälp ev till med handen.

Fortsätt med detta så att fröna krossas under ett lätt knastrande ljud. Lyft upp kulan och skaka på skålen emellanåt

När du tycker att knastrandet avtagit tillsätt 1 dl vatten och fortsätt rulla kulan. Nu kan det hända att det börjar svida lite i ögonen.

Nu är det dags för smaksättning. Här är det tämligen fritt, titta på utbudet av senap i affärena och välj något. Jag gjorde en klassisk senap och tog
2 msk honung
0,75 msk vit vinäger
2 msk rapsolja
lite salt
Fortsätt att rulla kulan men skrapa sedan av den och rör runt enklast med en slickepott

Smaka av om du vill ha mer salt, sötma eller syra
Häll upp i en burk och låt den stå i kylen ett par dagar att mogna.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

God Jul!

1:01 fm  
Blogger Viktig människa said...

Hej hej!

Jag gillar din blogg :)

Håller på att göra en undersökning inom området mat och hälsa och skulle verkligen vilja att du besvarade några frågor? Det skulle betyda massor för mig!

* 5 saker du alltid har i kylskåpet
* 5 saker du alltid har i skafferiet
* Dina 5 bästa hälsotips
* Detta anser du om dieter (gärna exempel)
* Detta är min hälsoteori
* Top 5 hälsosamma livmedel

Svara gärna i mitt sista inlägg på min blogg! :)

Kram
Fanny

http://viktigmanniska.blogspot.com/

11:51 em  
Anonymous Anonym said...

Sätter upp en senapskula på önskelistan! Vi gör alltid egen senap men står och krånglar med en mortel...
Gott Nytt År!
Erika

9:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Det var detta inlägget med härliga bilder och senapskorn som krossas så att ögonen tårades på mig som fick mig att vilja lägga in din logg som en blogg vi gillar på Prat & Mat! + Att jag är från Skåne från början och alltid fått höra berättelser om senapsrullning förr i tiden hjälpte till. :-) Nu läser jag varje nytt inlägg och älskar soppa så jag är rätt ute! Mvh Maria
ps varmt välkommen till min matblogg!

9:03 em  
Anonymous Anonym said...

Jag som aldrig gjort senap utan bara funderat hela tiden. Det där såg kul och gott ut!

6:53 em  
Blogger Daniel Roos said...

Det här var riktigt ambitiös och kul. Forsätt med det :-) Ha en trevlig helg mvh Daniel

11:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Letar som en galning efter en senapskula, vart köper jag det?
Har kollat överallt på nätet, blocket överallt!

Tips emottages tacksamt!

Lina

11:52 fm  
Blogger Karin said...

Jag brukar se dem på loppisar hela tiden men det kanske är lite regionalt, men när jag jobbade extra på Verner och Verner för 5- 6 år sedan hade Skeppshult en i sitt sortiment

6:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home