onsdag, december 10, 2008

Karin och Sara lagar Lasagne


Jag plockade åt mig COOPs häfte "Smakfull December" när jag var och handlade häromdagen. I den hittade jag bland andra godbitar en lasagne som innehöll grönkål, något som jag tycker om och något som fanns i min kyl. Du som inte har det i din kyl rekommenderas en promenad till Möllevångstorget. Vid julgranen finns det ett stånd som förutom att de säljer just grönkål är ett levande exempel på vad man kan äta av närproducerade grönsaker. Jag skall ta med en kamera nästa gång jag tar vägen dit för er som inte bor i Malmö.
Jag föredrar att göra EN sås istället för 2, förutom att det går mindre disk kan man lättare få rätt smak på härligheten.
Så här blev min version av lasagnen:

Grönkålslasagne 4 portioner

2 röda lökar, grövt hackade
1 grön paprika på väg att bli gul, grovt hackad
olivolja att steka i
2 msk tomatpuré
10 soltorkade tomater, fint hackade
500 g nötfärs
1 msk smör att steka i
1 liter grovt hackad grönkål, ca 4 "grenar"
1 tsk kanel
1 krm kryddpeppar
svartpeppar från kvarnen
100 g grönmögelost, smulat
2 dl Creme Fraiche
6 dl mjölk
salt
9 lasagneplattor
ostkant att riva över

Fräs lök och paprika i olja och tillsätt tomatpurén och fräs med den. Rör ner de soltorkade tomaterna och ställ åt sidan.
Bryn nötfärsen i smöret, tillsätt grönkålen och låt den mjkna några minuter. Tillsätt kryddor, det stekta lök-paprika-tomathacket, grönmögelost, CF och mjölk. Låt det koka upp och smaka av med salt.
Varva i en form med lasagneplattor och riv ost över.
Grädda i 200 grader ca 30 minuter