torsdag, november 06, 2008

Kryddbasaren i Istanbul

Det finns två berömda basarer i Istanbul, den ena är "Stora basaren" och den andra är kryddbasaren, som är betydligt mindre, båda ligger kringgärdade av ett myller av affärsgator.
Man säljer kryddor i lös vikt och även kryddpastor som förvaras i enorma plastbaljor uppbyggda till små berg med hjälp av plastfolie. Jag hade tänkt köpa kryddor men det blev inte så, det blev inte heller något "Love tea"

Turkiskt godis är enligt min åsikt ingen höjdare, dessa saker som jag inte vet vad man skall kalla dem såg häftiga ut, fanns att köpa i typ avlånga korvar också. Det är om jag förstått det hela rätt nötter som är hophållna av druvjuice som jag antar måste kokats ihop eller mullbärssaft ( de mörka varianterna ) Jag vet inte varför detta blev grönt????

Den här handlaren fanns precis utanför och sålde nötter och torkad frukt.

Grönsaksinläggningar fanns också:

Nackdelen med att vara borta bara några dagar är att man inte hinner smaka på allt man vill...