onsdag, oktober 22, 2008

Flapjacks


Jag har inte bakat flap jacks på flera år och när jag såg en artikel i "Cerealia" (som är en tidning som ges ut i syfte att få oss att äta mer spannmål, det finns en motsvarande för mjölk som heter "Mjölkspegeln") var jag tvungen att ta en kopia på receptet.
Artikeln handlar om en nyttig kafeteria på en skola som om jag kommer ihåg saken rätt låg i Göteborgstrakten. I alla fall hade man tagit bort chokladbollar och annat godis som brukar finnas i skolkafeterior och så hade någon hittat receptet på Flapjacks och tyckt att det var ett nyttigare altenativ. Hmm... de är vansinnigt goda men nyttigheten vill jag nog inte hålla med om.
Jag gjorde en sats av receptet i tidningen men det stämmer inte storleksmässigt, nu har jag en stor ugn men jag tycker ändå att de kunde vara lite tunnare och de 32 * 32 cm som anges i receptet stämmer inte. Jag har halverat receptet och jag föreslår att du gör en kaka som är 1 cm tjock så blir det bättre. Skär kakan varm och sen igen när den kallnat. Originalreceptet säger lika delar havregryn och cornflakes men att man kan byta ut det mot musli vilket jag gjorde.

Flapjacks kanske 36 eller 25 stycken

8 dl musli
2 dl vetemjöl
1,5 - 2 dl kokosflingor
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1,5 msk kanel
0,5 tsk salt ( hmm undrar om jag glömde det???)
0,5 tsk bikarbonat
2 msk riven färsk ingefära
150 g smör
1 msk honung

Blanda alla torra ingredienser och ingefäran.
Smält smör och tillsätt honungen. Rör samman alltsammans.
Strö ut smulorna på en plåt med bakplåtspapper och pressa till en kaka.
Grädda i 200 grader ca 20 minuter och skär sen i bitar som får kallna på plåten.


Jag kommer ihåg att det receptet jag använde förut hade choklad också som man bredd över...