fredag, oktober 10, 2008

Apfelstrudel


Mamma gjorde ofta apfelstrudel när jag var liten, alltid med en liten extra strudel bredvid som det inte var några russin i...
För några år sedan var jag i Innsbruck, en fantastiskt vacker stad som låg omgiven av alptoppar, flygresan var ingen höjdare och det var inte maten heller, när vi sista kvällen fick riktigt god mat och alla fick den samtidigt blev vi glatt överraskade!
Mitt emot mässhallarna fanns det en liten park där det fanns ett café. Vi beställde kaffe och apfelstrudel och uppfattade inte (eftersom ingen av oss pratade tyska) att grädden skulle beställas separat och när vi fick våra strudlar och efterfrågade grädden fick vi veta att vi inte hade beställt grädde, vi väntade en stund på att han skulle hämta grädde åt oss, men icke!

Degen skall vara väldigt tunn,jag har läst en beskrivning där man mycket poetiskt säger att man skall kunna läsa ett kärleksbrev genom den...det innebär inte att man kan lägga mobilen under och se "XXX"

Receptet är fritt efter Anna Bergströms "Rotation i köket" vilket är en av de första kokböcker jag köpte. Jag köpte äpplen i Kivik, en sort som hette Blenheim eller något liknande, ett engelskt matäpple, har du söta äpplen minska på sockret

Apfelstrudel

Deg:
4 dl vetemjöl
1 äggvita
1,5 msk neutral olja
1,25 dl kallt vatten

Lägg alltsammans i matberedaren och kör det några minuter så det blir en slät och smidig deg. Lägg den i kylen i en plastpåse minst 1 timme.

Fyllning
1 kg äpplen
1,5 dl ströbröd, jag tog 2 dl branflakes som jag smulade
1,5 dl farinsocker
1 dl sötmandel
1 dl russin
100 g smör

Skala, kärna ur och skär äpplena i små bitar, blanda med ströbröd, socker, grovt hackad sötmandel och russin, om man vill kan man ha i lite kanel också.
Smält smöret.

Kavla ut degen tunt. den är lättkavlad men ett knep kan annars vara att kavla på ett lakan, mjöla och vänd lite under tiden. Min deg blev ca 70 cm bred och sen höjd så det blev en rektangel av det.
Pensla degen med smält smör, inte kanterna. Blanda ner resten av smöret i fyllningen och fördela den över 2/3 av degsjoket. Rulla ihop ungefär som en sockerkaka och vik in kanterna. Flytta över på ett bakplåtspapper så det ser ut som en hästsko.
Grädda i 200 grader ca 40 minuter. den skall ha lite färg och äpplena skall vara klara.
Servera den gärna ljummen, helst med lättvispad grädde men det går bra utan också.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag fick en överdos av apfelstrudel när jag var i prag, men din variant ser väldigt god ut. mycket fyllning ska det vara :)

11:52 fm  

Skicka en kommentar

<< Home