måndag, oktober 20, 2008

Marmelad på färska fikon och lagerblad


Förra veckan uttryckte jag min avund över att Annette har ett fikonträd i sin trädgård, det visade sig att hon har även en lagerbuske! När jag var på Abdos och köpte lite frukt igår hade de fina färska fikon, stora, svarta, 4 för 10. Jag köpte 12 och använde 7 till min marmelad. Jag har ätit fikonmarmelad innan, dels de där avlånga burkarna utan tillsatt socker och okända sorter till ostbricka på restauranger men den här marmeladen skiljer sig mycket ifrån dessa! Receptet hittade jag i en liten bok som jag fått med en italiensk mattidning en gång i tiden. I receptet föreslås att man skall tillsätta 1,5 msk whisky till marmeladen, nu hade jag ingen hemma och jag ville testa med lagerblad, tyvärr hade jag inga färska men mina var åtminstånde färska när jag köpte dem i juni...

Fikon och lagerbladsmarmelad 2 mindre burkar

500 g fikon, svarta
200 g socker
0,5 citron, finrivet skal och saft
2 lagerblad

Skär av skaftet på fikonen och skär fikonen i små bitar, jag klyftade och skar sedan i mindre bitar.
Blanda alltsammans i en kastrull och låt det koka upp och sedan puttra i 20 minuter, rör lite under tiden.
Tag upp lagerbladen och fyll på burkar som förslutes.

4 Comments:

Blogger Viktoria said...

Jag har faktiskt också ett fikonträd på innergården. (Kunde inte låta bli att skriva det!!!)

9:27 em  
Blogger Karin said...

Hmm...Jag är faktiskt med i trädgårdsgruppen i min bostadsrättsförening...

11:14 fm  
Blogger Marina said...

Fem kilo nyplockade fikon ligger färdigskurna och väntar på kok tillsammas med hemodlade lagerblad och citroner. Tyvärr har vi inga sockerrör eller -betor annars hade det blivit en 100% hemodlad produkt. Vi skär nog ner lite på sockret eftersom fikonen är så söta i sig.

6:48 em  
Blogger Karin said...

Det är sådana kommentarer som får avundsjukan att stiga i mig, hoppas mitt lilla lagerträd som jag har på balkongen överlever vintern...

12:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home