onsdag, oktober 15, 2008

Päron-ananas chutney med tranbär


I många år bestod mitt förhållande till chutney i att det stod en burk mango chutney i kylen som användes till en kycklinggryta som jag gjorde kanske 2 gånger om året och när den började se mysko ut slängde jag den.
På senare år har jag börjat gilla att ha det till kyckling och med brieost på macka. Det här är första gången jag kokat chutney och använde mig av det som fanns hemma, hittade början till kryddningen hos Nigella och använde mig av mitt älskade syltsocker!
Testa gärna med färsk chili!

Päron- ananas och tranbärs chutney ca 2 normala syltburkar

5 päron, ca 400 g
1 burk ananas i bitar i juice 227 g
2 stjärnanis
3 kryddnejlikor
1 kanelstång
1 tsk chili spicemix från Santa Maria, funkar säkert bra utan
1 tsk svarta senapsfrön
1 dl äppelcidervinäger
1 dl torkade tranbär
0,5 pkt syltsocker av den lågsockrade varianten

Skala, kärna ur och tärna päronen.
Lägg det i en kastrull tillsammans med ananasen, hela burken med spad, kryddorna och äppelcidervinägern.
Låt det koka på svag värme under lock ca 15 minuter så päronen blir mjuka. Tillsätt syltsocker och tranbär och koka utan lock 2- 3 minuter.
Häll upp på burkar!