måndag, oktober 20, 2008

Cauliflower slaw


I början på sommaren var jag på SMAK i konsthallen och åt lunch. De hade ett jättefint salladsbord, kanske lite oljigt och en cole slaw på blomkål som jag blev väldigt förtjust i och som jag inte gjort förrän nu. Jag har inte förstått mig på riktigt hur SMAKs salladsbord fungerar för när jag var tillbaka i augusti var det några salladsblad bara så då gick vi vidare till Salt och Brygga där lustigt nog mamman vid bordet bredvid varnade sin dotter för att äta för mycket av salladsbordet, jag skulle gladerligen, om man kunde bara äta salladsbordet!
Receptet har jag fått av en kollega för länge sen och det skall egentligen vara 1 l vitkål och 1 strimlad paprika i, jag brukar byta ut paprikan mot 1 grovt riven morot istället, men nu blev det blomkål, den skall skivas tunt så använd någon form av maskin.

Blomkålssallad ca 3- 4 portioner

0,5 dl turkisk yoghurt
0,5 dl lättmajonäs
1 msk vit balsamvinäger eller annan ljus sort
1 krm salt
lite svartpeppar från kvarnen
lite hackad persilja
1,5 tsk socker

1 litet huvud blomkål i buketter

Blanda samman ingredienserna till dressingen och riv sedan ner blomkålen direkt i. Man kan anpassa mängden beroende hur pass "torr" man vill ha sin sallad