torsdag, november 06, 2008

Förrådsrensning = köttgryta

Jag hade en tanke att när jag började jobba kväll så skulle jag kunna laga lunch i lugn och ro, sen blev det inte så och av nån anledning har jag inte lagat speciellt mycket mat om man inte räknar omeletter, vilket är nog så gott, men jag måste erkänna att det enda jag saknar med mitt gamla jobb är äggen jag köpte av en kollega...
På något vis verkar ändå innehållet i frysen öka och jag bestämde mig för att det är dags att börja rensa lite, jag vet att jag snart vill baka lussekatter och behöver lite frysutrymme för dem

När jag började laga mat vilket borde varit på 70-talet var det populärt med grytor, det var nog mest kött och linser och bönor, fiskgrytor har jag inget minne av att man gjorde. Mamma köpte en järngryta för det var extra bra att laga mat i en järngryta då maten blev järnberikad på köpet.
Allt kunde blandas ner i en gryta och det är väl mer än en gång som det blev för mycket cayennepeppar...
Jag är egentligen inte mycket för sås, men när saker får puttra i tomat tycker jag det blir riktigt gott.
Jag bjöd mina brorsbarn på grytan och köttet var inga problem att äta, 12 åringen var modig nog att lägga upp en bit chorizo på tallriken...

Skafferirensningsgryta 3 portioner med kött och lika många utan

700 g framlägg med ben
1 purjolök, grovt skuren
3 salladslökar, i bitar
1 morot av mossagårdsstorlek, 3 vanliga
2 vitlöksklyftor, hela
1 tetra ICA krossade tomater med basilika
3 chorizokorvar, riktiga!i 4 bitar
1 burk peperonata från frysen
kikärtor, en påse från frysen, lika mycket som en burk
salt

Brynte läggen och lät den steka med hel och skar den i efterhand så jag fick bort lite hinnor och sånt lättare.
moroten skars i store bitar och sen lade jag i princip allt i grytan utom kikärtorna och lät det puttra tills köttet blev mört.
Kikärtorna blev tillsatta mot slutet.
Jag hade inga andra kryddor än salt

Resterna frös jag in igen så den här veckan är det grytvecka!