söndag, augusti 17, 2008

Ven

Efter att ha pratat om det i många år blev äntligen turen till Ven av. Tåg till Landskrona och sen halva priset på färjan tack vare sommarkortet. Vi hyrde cyklar och besökte en överbelamrad hembygdsgård för att sedan ta oss till andra sidan ön, bilden tagen från ST Ibb kyrkan där vi blev bjudna på kaffe och kaka.
Vi hade matsäck med oss och åt den till vänster på bilden längst nere på stranden kompletterad med lite rökt fisk från en av bodarna. Det finns massor med ställen att äta på på ön så jag är tveksam till om jag skulle ha matsäck med nästa gång, hur mysigt jag än tycker det är...
Man har haft takpannetillverkning på ön tidigare och exporterat framför allt till Danmark. Bilden ovan visar en av pannorna som vi hade på vårt brygghus när jag växte upp i Sölvesborg, takpannan fanns på ett annat hus i stan också men det är rivet. På Ven fanns dessa pannor på massor av hus givetvis.
Durumvete odlas som bekant
och detta som nog är vanligt vete eftersom det inte har borst. På ecorundan förra året köpte jag borstvetemjöl, det finns nog en mängd varianter här.
Dagen avslutades med en glass i hamnen. Tillverkning på ön och bara den värd en resa!

Etiketter: , , ,