söndag, augusti 03, 2008

Zucchinikaka med vit choklad, pinjenötter och rosmarin

Jag har vid ett flertal tillfällen talat om att jag saknar "Gott och Grönt" Härom veckan hittade jag ett ex som jag inte hade nere på "Sopstationen".
I denna tidning hittade jag denna kaka signerad Karin Fransson och det kändes som om det vore en vinnare... Igår skulle jag haft främmande så jag bakade den, tyvärr uteblev besöket och efter att ha smakat på kakan känns det lika bra...
För det första är den inte tillräckligt söt. Sen känns smakkombinationerna konstiga. Rosmarin och pinjenötter funkar bra ihop men vit choklad! och kanel i smeten och apelsin! Jag tog apelsinsaft och apelsinskal, 0,5 dl apelsinlikör gör skillnad i sötma men jag tvivlar att det räckt här

Är det nån som ändå vill försöka så kommer receptet

12 bitar

250 g zucchini
100 g sötmandel, mald eller finhackad
3 ägg, separerade
3/4 dl honung
1,5 dl vetemjöl
1 tsk kanel
rivet skal och saft av 0,5 apelsin eller
0,5 dl apelsinlikör

Chokladtak:
1 dl pinjekärnor, rostade i torr stekpanna
100 g vit choklad, riv den!
1 tsk färsk rosmarin, finhackad
1 msk florsocker

Smörj och bröa en 24 cm springform, sätt ugnen på 180 grader.
Tvätta zucchinin, klyv den och ta bort kärnorna och grovriv den
Vispa gulorna pösiga med honungen. Tillsätt det rivna apelsinskalet.
Blanda mjöl,mandel, kanel och zucchini och blanda ner i äggsmeten.
Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem i äggsmeten.
Häll i formen och grädda ca 35-40 minuter

Låt kakan svalna lite skeda över apelsinsaften eller apelsinlikören och strö över pinjenötter, vit choklad och rosmarin. Ställ in i ugnen under grillen så att chokladen smälter. Låt kakan svalna, pudra med florsocker och servera med vispad grädde!

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tror att kakan kan bli jättegod om man tillsätter lite socker i smeten och utesluter rosmarin. Kanske kan man dekorera den med lite lavendel istället? Alternativt kan man ju utesluta vit choklad och använda honung ovanpå istället? (Fast om jag får välja mellan rosmarin och vit choklad väljer jag lätt vit choklad!!)

11:43 em  
Anonymous Anonym said...

tråkigt att den inte blev en hit. den ser väldigt god ut i alla fall :) men kan hålla med om att det kanske är lite för många olika smaker i en och samma kaka. men man kan ju alltid fixa och trixa lite med receptet så blir det säkert bra till nästa gång!

7:11 em  
Anonymous Anonym said...

Ett tips är att istället för honung använda sig av socker, kanske farin? och dessutom ha mer fett (förutom mandeln) i smeten såklart. fett är ju en under smakbärare!

10:51 em  
Blogger Karin said...

Jag har funderat ganska mycket på den här kakan och tom. köpt hem zucchini för att testa. Jag kommer att öka honungsmängden till det dubbla, jag gillar att köpa honung och det är bra att ha lite fungerande recept för att dra ner förrådet...
Ta bort kanel, pinjenötter och rosmarin och smaksätta kakan med mer apelsinskal eller ha lavendel i... vi får se

6:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home