tisdag, juli 29, 2008

Surdegsbröd med nötter


Jag vet inte varför jag inte får upp några bilder när jag laddar,men det kanske kommer efter som ett berömt öl!...

Sen jag kom hem från Paris har min ugn och kitchen aid gått varma. Efter den gamla devisen "Real men don´t eat quiche" bestämde jag mig för att anta min egen " Real bakers don´t use yeast" Det gick inte speciellt bra i början men när jag började tänka själv gick det bättre.

För flera år sedan satte jag en surdeg på rågmjöl som har överlevt länge i min kyl men i våras så hade den börjat mögla och slängdes. Jag satte en ny efter Jan Hedhs recept; 1 äpple, 3 dl rågmjöl och 1 dl vatten som fick sätta igång att jäsa. I början matade jag den varje fredag med ytterligare 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten men sen glömdes det bort och den fick endast sporadisk matning. Min vetesurdeg som jag satte samtidigt fixade inte det så den fick jag slänga. Jag har använt surdegen vi enstaka tillfällen men när jag började använda den mer flitigt verkade den leva upp och bli mer aktiv. jag ville komma åt det fantastiska nötbrödet som jag åt i Paris och nu har jag kommit ganska nära. Funkar dessutom bra utan nötter och med valnötter.


Nötbröd med surdeg 1 st


650 g vetemjöl

200 g rågsurdeg

3 dl vatten


Knåda detta i 13 minuter


2 tsk salt


Tillsätt och knåda i ytterligare 5 minuter.

Låt jäsa i bunke till dubbel storlek vilket kan ta lite olika tid beroende på aktivitet i surdegen och temperatur. Jag har jäst degen i upp till 8 timmar

Ta upp degen på bakbordet och tryck/kavla ut den och fördela

0,5 dl hasselnötter

0,5 dl sötmandel

0,5 dl pistagenötter

över kakan, rulla ihop och forma 1 limpa i valfri form. Låt jäsa i korg till dubbel storlek. Här gäller samma sak som innan. Senaste gången jag bakade var jag uppe i annat ärende klockan 3 på natten och insåg att limpan var färdig att gräddas, då hade den jäst 4 timmar, men även här har jag jäst den upp till 8 timmar.

Jag somnade om senare och när jag vaknade var det faktiskt möjligt att skära en skiva eller 2 till frukosten!

Brödet gräddas genom att jag sätter in stenskivan i ugnen och sätter den på 250 grader. Stjälper försiktigt upp limpan på min brödspade som är en bit masonit från en sån där platta som man rullar tyg på i tygaffärerna. puttar av den på plattas, sprutar in lite vatten. sänker värmen till 225 efter 5 minuter och gräddar ytterligare 55 minuter. Får sedan svalna insvept i handduk.
Skivar och fryser det sedan.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Att baka sitt eget surdegsbröd är verkligen mycket godare än att köpa färdigt.
Hälsningar MammaMat

1:49 em  
Blogger Viktoria said...

Inte för att det smakar lika gott som ditt bröd (jag har ju smakat!), men Patisseriet i Lund har en del fina bröd bakade utan jäst. Har du provat?

10:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home