lördag, juli 12, 2008

Sommarsallad

Någonting som jag alltid köper med mig när jag är över i Danmark är Fynsk Rygeost. Det finns flera mejerier som gör den, de som jag sett färdigpackade är alla ekologiska. Den som är på bilden nedan är bra. När jag var över i torsdags stod jag och valde mellen en från Thrane mejeri och en som var gjord på getmjölk. Jag tog Thrane mejeri vilket var ett misstag för de verkar ha åkt förbi rökeriet...Rygeosten kan fås både på södmaelk ( inget svenskt ö ) eller på lättmjölk. Jag tar alltid den på södmaelk men sen blandar jag ut den med turkisk yoghurt, tar man den magra bör man nog ta Creme fraiche. Man blandar alltså ut osten med kanske halva mängden yoghurt eller liknande sen serveras detta som en sås-dressing-dip traditionellt till gurka, tomat och rädisor men det funkar fint till vilka grönsaker som helst Jag tog lättkokt blomkål och gurka från min mossagårdslåda, morot från vanliga affären och sockerärtor odlade av pappa, dessutom fanns det tomat och sparris på tallriken.
Rygeosten ger en lätt rökt smak åt såsen som är jättegod!

Etiketter: , , , , ,