lördag, juli 12, 2008

Madeleine

Jag kan säga att så här fina blev de inte första gången och med facit i handen skulle jag köpt formar med teflonbeläggning. Andra gången både smorde och mjölade jag formen. Madeleiner är egentligen små muffinsar fast snyggare. Man kan smaksätta dem med lite av varje...ungefär som muffins.
Det här receptet kommer från en gammal goding bland mina böcker; Patisserie av Michel och Albert Roux.
Alla recept jag hittat är räknade till 14 madeleiner men min form har bara 12 snäckor så man får fylla lite försiktigt. Om man inte har en Madeleine form så kör med små muffinsformar...men då blir det inga Madeleiner, bara gott...

Madeleiner 14 stycken

100 g smör
1 msk honung
2 ägg
1 msk farinsocker och strösocker upp till 1 dl
1 nypa salt
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret och smörj formarna genom att pensla dem rikligt, mjöla gärna
Lös upp honungen i smöret, låt kallna
Vispa ägg och socker pösigt med saltet. blanda vetemjöl med bakpulver och vaniljsocker ( eller någon annan smaktillsats ) och blanda ner det, blanda till sist ner smör- honungsblandningen. Låt stå kallt 30 minuter.
Spritsa eller klicka ut smeten i formarna och grädda i 220 grader ca 10 minuter.
Vänd upp kakorna på en gång på ett galler.

Etiketter: