torsdag, juli 03, 2008

Quinoasallad gånger 2

Jag har köpt sommarkort i år, detta innebär att jag för 450 kronor får åka 50 resor på max 3 timmar mellan 15 juni och 15 augusti. Detta var anledningen till att jag tog tåg och buss hem till mina föräldrar i helgen.
Byte i Kristianstad innebar lite tid för shopping så jag smet in på det som finns kvar av saluhallen, jag kommer inte ihåg vad affären heter men man säljer massa saker som bönor, torkad frukt, te, gryner etc i lös vikt + att man har en hel del annat också. Jag köpte ekologisk vit och röd quinoa ( jag vet fortfarande inte varför jag inte tog en påse av den svarta också...) Söndag kväll introducerade jag mina föräldrar i quinoans underbara värld. Salladen innhåller vad som fanns hemma; morot, gräslök, persilja och torkade tranbär, olja, vit balsamvinäger, salt och peppar
Idag gjorde jag en variant till mig nästan efter ett recept i en av mina franska tidningar; riven morot, tärnad avocado, lime, filead apelsin, solrosfrön, rapsolja, några finstrimlade myntablad. Den här gången tog jag den röda quinoan.
För att sammanfatta det hela så gillade jag tranbären i den första varianter, i den andra varianten blev apelsin och mynta det som höjde smaken på salladen.

Röd quinoasallad 1 portion

1 dl röd quinoa, spolad och kokt i buljong och salt, kall
0,5 avocado
0,5 lime
1 liten morot
1 liten apelsin
1 msk rapsolja
salt, peppar
4 myntablad

Tärna avocadon och pressa limen över.
Skala moroten och riv den grovt
Filéa apelsinen och pressa det sista av juicen ner i skålen
finstrimla eller klipp myntabladen i tunna strimlor
rapsolja, salt och peppar och blanda

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Gott och blandat said...

Vi gjorde en quinoasallad för några veckor sedan med tonfisk, den blev helt okej, men färgen blev alldeles grå... Jag ska laga någon av dom här nästa gång jag är sugen på quinoa! ;-)

10:49 fm  
Blogger Karin said...

Jag har aldrig råkat ut för att den blir grå!
Mannen i affären berättade att han brukade koka den med tomat så den blev rosa, så lite tomatpuré kanske kan vara ett tips att ta död på det gråa

7:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home