måndag, juli 07, 2008

Kokt savojkål med dill

Camilla Plum har länge varit lite av husgudinna hos mig tillsammans med Nanna Simonson. När jag var hemma hos mina föräldrar såg jag att man sände ett TV program med henne där hon odlar och lagar mat. Hon bor idag med man och barn på en ekologisk bondgård där hon även har kurser i bla brödbakning. Gården är känd för sin julmarknad och någon gång skall jag ta mig dit.
Den här kålen skall egentligen göras på Spetskål, men det här funkar fint också Savojkål med dill och muskotblomma

Skär savojkålen i kvartar och skölj dem, lägg dem med rotstocken ner i en katrull och tryck ner färsk dill emellan och runt om, lite muskotblomma, salt, peppar och en rejäl smörklick. Bottenskyla med vatten. Koka upp och sänk värmen, låt det koka klart på lägre värme.
Kan ätas till allt.

Själv skall jag slänga min muskotblomma, jag har en känsla för att den är uppåt 25 ( tjugofem! ) år gammal. Burken; ett danskt apotekarkrus är definitivt så gammal och jag kan inte erinra att jag någon gång köpt muskotblomma...

Etiketter: , ,