söndag, juli 20, 2008

Maryhill

På Kävlingevägen i Lund bakom en enorm häck döljer sig en fantastisk trädgård med dito hus. Här bor David Kallós med sin familj. Han är ganska känd i Malmö då han driver Brogatan, en restaurang. En gång om året öppnar han trädgården för visning och det är svårt att fatta vad som döljer sig bakom den enorma häcken och den vita grinden.
Jag älskar lavendel!
Det här är en plantering till höger om huset med lusthuset i fonden. Bilden ger egentligen inte rättvisa åt trädgården som är lite av en naturträdgård, massa uppvuxna trän, små rum i lövverken som tex här där det fanns några konsthantverkare och växtförsäljareDetta är innergården och vad jag förstod så är den stenlagd på våren. Växterna har spridit sig med vinden och poppar upp där, på hösten drar man upp växterna för att de inte skall berika jorden för då kommer floran att förändras.
Huset har från början varit slakteri och slaktarbostad och jag vet inte om kroken på huset till höger har något med slakteriet att göra. I huset rakt fram har familjen sin matsal mén dessa dagar har man dukat upp en kakbuffé där man kan köpa sin fika och sätta sig någonstans på tomten där det finns plats. Det finns massor med stolar och bord utställda och några damer har med egna stolar. David berättade i Sydsvenskan igår att det är de som kommer endast för kakbufféen och struntar i trädgården...
Själv tar jag mitt kaffe och bröd och slår mig ner på en liten trappa på den kringbyggda innergården
och spanar ut över cikorian. Tar lite påtår och norpar dessutom en kokoskaka


Trädgården var öppen nu i helgen så sorry, blev du intresserad så får du vänta till nästa sommar. men jag kan lova dig att det är det värt!

På hemvägen åkte jag och tittade till min kolonilott och det kändes som om det fattades något där...

Etiketter: , ,