onsdag, juli 16, 2008

Kanelkakor

Jag tycker om att ha något sött hemma om suget sätter till. Ibland vill man ha något litet till kaffet eller så har man bara sötsug och då inbillar jag mig att detta är bättre än smågodis. Det här receptet kommer från ett receptkort som jag fått någon gång med förhoppningar att jag skulle prenumerera på något kortsystem och få en exclusiv låda att förvara dem i om jag svarade inom 10 dagar.
Själva kakan är riktigt trevlig, däremot skulle jag vilja rull dem i något annat nästa gång.

Kanelkakor 30 st
100 g mjukt smör
1,5 dl farinsocker
1 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat

2 msk strösocker
2 msk kanel

Rör smör och farinsocker poröst, tillsätt ägget.
Blanda mjöl med bakpulver och bikarbonat och rör ner det.
Baka provkaka.
Dela degen i 30 delar, rulla kulor och rulla dem i strösocker och kanel. Lägg på en plåt och platta till med en gaffel.
Grädda i 200 grader ca 10- 12 minuter, eller lite längre i min ugn...

Etiketter: