söndag, januari 13, 2008

Valnötsfylld rödspätta med selleripuré

Det känns som om jag levt på mackor och en och annan grönsak den här veckan men i början av veckan fick jag för mig att testa Valnötsfylld rödtunga från troligen ICA kuriren. "En riktig festrätt med sin krämiga valnöts och ostfyllning....den goda selleripurén är en delikatess i sig."
Det sista kan jag hålla med om men den krämiga valnöts och ostfyllningen smakade ingenting, trots att jag hade lite rosépeppar i den, vilket man egentligen skulle ha med när man panerade den.
Jättetrist då det här är ett sätt som jag gillar att tillaga plattfisk på och det är enkelt att fixa till 1 person.
Vill du trots allt försöka så fyllde man spättan ( i mitt fall) med 4 hackade valnötskärnor som man rörde ut med lite philadelphiaost. Lade mellan, panerade i ströbröd med lite rosépeppar, stekte i stekpanna och stekte klart i ugnen, jag stekte min i pannan och den blir genomstekt och fyllningen blir varm.
Rotselleripurén var en riktig höjdare som jag kommer att göra igen, kan tänka mig det till en viltgryta...
Det är väldigt enkelt, koka lika delar rotselleri och potatis mjuk i vatten. Pressa den eller mosa på annat sätt, tillsätt lite smör och salta.
Hade Blogger varit lite mer tjänstvillig idag hade ni kunnat få se ett kort...
Efter att ha sett disken som matlagningen krävde dog min matlagningsentusiasm av!

Etiketter: ,