lördag, januari 05, 2008

Frukostmarmelad

Ett litet samarbete mellan mig, Femina, syltsockerpaketet och Vår kokbok.
Jag skall vara ärlig att säga att jag inte känner av kryddorna men de med bättre luktsinne kanske gör det. Annars är det en god kombination av beska och sötma och aprikossmaken förhöjer det hela.

Frukostmarmelad 6 burkar

0,5 röd grapefrukt
2 apelsiner
125 g torkade aprikoser
2,5 dl vatten till blötläggning
5 dl vatten
1 kanelstång
1 liten knöl färsk ingefära
7,5 dl syltsocker

Blötlägg aprikoserna över natten
Låt dem rinna av men ta tillvara vattnet.
Skiva aprikoserna tunt
Skölj och borsta citrusfrukterna väl.
Kvarta dem på längden och skär i tunna skivor.
Skala ingefäran och dela den i några bitar
Blanda samman aprikoser, vatten, både blötläggningsvattnet och det nya vattnet, grape, apelsin och kryddorna. Koka på svag värme under lock i 45 minuter.
Tillsätt syltsockret och koka utan lock i 15 minuter.
Plocka upp kryddorna och häll upp på varma rena burkar

Jag sparar på kantiga burkar och andra med fin form för att kunna ge bort marmelad i. Jag brukar oftast få tillbaka de tomma burkarna också...

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Låter som en underbar kombo, om jag gör den får jag väl öka på ingefärsmängden för jag älskar ingefära!

8:34 em  
Blogger natz said...

låter jättegott! jag gjorde hemmagjord marmelad för första gången för några veckor sedan, och blev förvånad över hur lätt det är, så det ska jag definitivt göra igen!

12:35 em  
Blogger Karin said...

Syltsockret är ett bra hjälpmedel. Synd att det inte finns ekologiskt

7:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home