torsdag, december 27, 2007

Den vilda jakten på rödkålen

När andra har problem med skinkan står jag över huvudet i kål. Försöket med yoghurt och pepparrot var ingen höjdare. Nu står den asiatiska varianten på dragning i kylen tills imorgon då jag skall äta den med stekt lax. I orginalreceptet skall det vara stekt tonfisk vilket inte direkt är min favoritfisk, det skall mycket atmosfär till...

Den asiatiska rödkålssalladen

400 g rödkål, fint strimlad
1,5 dl risvinäger
2 msk socker
0,5 tsk salt
1 tsk finhackad färsk ingefära
ungefär 3 cm chili, finhackad

Blanda dressingen och vänd ner kålen.
Spännande fortsättning följer imorgon...

Var tvungen att provsmaka! Gott!

och nu var det dagen efter + några dagar till. Salladen har varit mycket god men kan behöva lite extra skjuts av chili. Dessutom skulle jag använda osthyvel nästa gång eller så skulle jag slaka kålen, dvs koka den i lättsaltat vatten 3- 4 minuter och sen spola den i kallt vatten för det är lite jobbigt att tugga den. Enligt utklippet som jag tror kommer från ICA kuriren så funkar det även med vitkål och savojkål.

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ville bara kika in och önska dig ett Gott Nytt År!!

5:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home