tisdag, januari 01, 2008

Linfröbullar

Det blir en lös deg, det blir bäst bullar på det viset stod det i receptet som troligen är klippt från Lantliv. Jag köpte bullar förra veckan, någon sort med hurtigt namn efteråt undrade jag varför...
Degen var väldigt lös efter 5 dl vetemjöl, jag skulle tro att jag hade i 4 dl till och då var degen så där lös att den med nöd och näppe gick att baka ut. Det är inget speciellt med brödet egentligen, det behöver inte vara det för att bli godare än köpebröd.
Dessutom tar det inte så mycket tid att baka om man räknar bort jästiden då man faktiskt kan göra annat

16 stycken stora linfröbullar

1 dl linfrö
2,5 dl vatten till blötläggning
50 g jäst
50 g smör
2,5 dl vatten till
0,5 msk salt
5 dl grahamsmjöl
5 dl + kanske 4 dl till

Blötlägg linfröna ungefär 1 timme, smält smöret och häll i det tillsätt mera vatten och jäst, rör ut jästen, i med saltet och grahamsmjölet. Vetemjöl så det blir en lite klibbig deg. Låt jäsa till dubbel storlek.
Knåda lite lätt och forma 2 rullar, skär varje rulle i 8 bitar och lägg dem med snittytan upp på plåtar.
Låt jäsa 30 minuter och grädda sen i 250 grader ca 14 minuter. Jag körde varmluft och böt läge på plåtarna efter halva tiden. Låt svalna under bakduk.
Bred rejäla lunchmackor!

Etiketter: