torsdag, januari 31, 2008

Fiskgryta

Efter att ha simmat idag slank jag in på ICA Maxi i Västra Hamnen. Musslor lät lockande och medans jag stod där fick jag syn på torsk ( jag vågar inte skriva var den kom ifrån) Men killen bakom disken rekommenderade sejen som hade ett bättre pris och dessutom "bör man ju inte äta torsk från ......" Jag hade lax hemma så det blev en slags gryta med lite lök, dill och paprika i. Fänkål hade nog varit bättre men fanns inte i kylen. Bröd och pepparrotsyoghurt till.
Att äta sej var en positiv upplevelse, mitt minne är när vi tillagade den inkokt i ett storkök en gång, den kallades på den tiden för havslax. Så länge sen är det...
När jag gick förbi köttdisken hittade jag dessutom högrev från KC ranch så nu har jag ett kilo i kylen och funderar på att koka kalops imorgon. Jag gillar grytor med rejäla och oregelbundna köttbitar i, en reaktion efter alla år inom storkök med färdigtärnat djupfryst nötkött.

Etiketter: ,