söndag, januari 13, 2008

Peperonata

Efter att jag inlett min konsumtionsfasta så har jag tagit tätare turer till bibblan, bla lånade jag Jamie Olivers "Middag med Jamie" som jag tycker bättre om än de tidigare böckerna. Bla. gillar jag konceptet när han serverar en rätt på 3 sätt.
Pasta Peperonata passade fint eftersom jag fått paprikor med Mossagårdslådan. Jag har dock inte ätit den med pasta ännu utan tog det som grönsak till valnötsfyllda fisken, men jag har hälften i frysen så det blir en annan dag...

Peperonata till 4 personers pasta

2 röda paprikor
2 gula paprikor
olivolja
salt och peppar
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
2 nävar slätbladig persilja
2 msk balsamvinäger eller efter smak

Skiva paprikan och lägg den i en stekgryta och låt den fräsa under lock tillsammans med salt i olivolja i 15 minuter.Skiva löken och lägg i den fortsätt att fräsa 20 minuter och tillsätt sen vitlök och persilja. Fräs i 3 minuter och tillsätt vinäger, fräs lite till. Vinägern behövs för att paprikorna blir väldigt söta annars.
Jamie rekommenderar riven parmesan i och eventuellt lite mascarpone eller CF. Jag hoppade över det den här gången men kommer givetvis att ha nyriven parmesan till den när jag skall äta resten med pasta.

Etiketter: ,