lördag, december 01, 2007

Knäck

Köpte en trea vispgrädde för jag skall baka lussekatter imorgon. 3- 1 = 2 ( i alla fall när jag gick i skolan ) så jag kokte lite knäck

2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 dl sötmandel, finhackad

Koka grädde, sirap och socker till 125 grader tillsätt mandeln och fyll i knäckformarna. Är man snabb ( vilket jag är...) funkar det att hälla smeten i en liten kanna och slå försiktigt i formarna.
Jag saknar de gamla formarna när man var tvungen att suga på hela knäcken inklusive pappret för att sen dra av pappret i munnen, dessutom var de färgrika så man kunde använda dem till dekorationer, jag kommer ihåg att jag gjorde vackra fönsterdekorationer genom att klistra knäckformar på utsidan av tomma toarullar och sen hänga upp dem i ett fönster. Jag vill komma ihåg att det var fönstret på mitt rum. Undrar om mamma hade nånting emot dem??

Etiketter: ,