torsdag, juli 19, 2007

Hallon och kokossnittar

När Linda skrev kokos tänkte jag först på en kaka som vi bakade på ettjobb jag hade för lääänge sen. Jag slutade utan att ta med mig receptet och har vid något tillfälle försökt återskapa det med hjälp av mördeg, hallonsylt och kokostoppsmet. Nu hittade jag ett recept i en bilaga till danska Bo Bedre som jag köpte på loppis för 1 krona. Jag använde mig av en liten bakform i aluminium som jag lade ett vikt bakplåtspapper i och tryckte ut degen i.

Deg:
300 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
25 g socker
200 g mjukt smör
2 ägg, uppvispade

2 dl hallonmarmelad eller annan sort efter smak

Topp:
25 g mjukt smör
150 g socker
2 ägg, uppvispade
120 g riven kokos

Blanda samman de torra ingredienserna till degen och fördela smöret i dem, enklast med matberedare, tillsätt äggen och kör ihop till en deg, tryck ut i formen.
Bred sylten över.
Rör smör och socker till toppen och tillsätt äggen och till sist kokosen, fördela över sylten och grädda 20 - 25 minuter i 200 grader

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Daniel Brahneborg said...

De där hallonsakerna gör vi också, under namnet "Skattgömmor". Vi har lite vaniljsocker i kokossmeten också. Som garnering till fest kan man ha en klick glasyr på mitten, med en ännu mindre klick hallonsylt på. Blir riktigt snyggt, och inte direkt mindre gott. :)

10:37 em  
Anonymous Anonym said...

Oh - tack - jag har velat haft det här reseptet i år och dar! Tacktacktack!

3:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home