söndag, maj 06, 2007

Pick nick på Viktoria

Viktoria teatern ligger mitt på gågatan i Malmö. Det är en gammal vacker jugendbyggnad och där anordnar man pick nick konserter. Detta innebär att man köper en biljett och kan välja på att sitta på läktaren i vanliga bänkar och inte äta eller så köper man en biljett där nere. Salongen är då möblerad som ett kafé med små bord. Man tar med sig sin egen mat och så får man komma in 30 minuter innan föreställningen börjar och då dukar man upp sin medhavda mat och äter och pratar, sen börjar föreställningen.
Jag och några väninnor är mycket förtjusta i dessa föreställningar och går om det är nån artist vi gillar som tex ikväll då vi skall höra Mikael Wiehe tolka Dylan tillsammans med Ebba Forsberg ( hoppas hennes namn vart rätt nu)
Det är väldigt olika vad folk har med sig, Möllans ost har en speciell Viktoriatallrik, en del kommer med en kebabtallrik, lite hämtmat från en kineskrog. Men det gör inte vi!! Vi brukar dessutom ha duk med oss!

Vi rådgör lite och sen blir det lite knytis. Idag skall jag ta med mig lax och äggpiroger, champinjonsallad, chokladdoppade apelsinskal och kaffe. Jag vet att det dessutom blir ost, kex och vin.
Jag har varit på bio på Viktoria också men då är det vanlig möblering.

Pirogerna blev väldigt goda, jag har tjuvsmakat, detta behövs till 10 st

5 ark phyllodeg, jag använde Fontanas frysta
olivolja till pensling

2 ägg, hårdkokta
100 g kallrökt lax
0,5 frp fryst dill

Hacka äggen och tärna laxen, blanda med dillen.
pensla halva arken och vik dem dubbla, skär i mitten. Lägg på fyllning och vik dem triangelvis så att fyllningen innesluts. Lägg på plåt och pensla med olivolja.
grädda i 200 grader ca 15 minuter.
Jag är jättesnål med oljan när jag använder phyllodeg, det blir frasigt och gott ändå.

Etiketter: ,