måndag, april 23, 2007

Persiska fältstudier

Jag var bjuden på persisk middag i söndags och på min väg dit var jag tvungen att ta ett par bilder på det skånska landsskapet. När man bor inne i stan blir man inte medveten på samma sätt om hur fort det går nu visst ser man på buskar och träd, men jag blev förvånad när jag fick syn på blommande rapsfält ( eller hur var det nu...ryps...rips, nej det sista var nog ett tyg)
Bilderna är tagna utanför Landskrona och nej, jag gick inte ur bilen!

När det kom till mat har jag så svårt att plocka fram kameran så jag skall beskriva vad vi åt

Ris med en potatiskaka i botten, man kokar ris nästan klart, diskar kastrullen och har i olja, sen ett lager ganska tunna potatisskivor, riset hälls över och så får det ånga klart och allt stjälps upp på ett fat.

Kycklinggryta. Stekt kyckling i bitar får steka med olja-margarin och sönderdelas lite, sen tillsätter man en ansenlig mängd vad jag tror heter berberisbär, små röda syrliga torkade bär som blötlagts och detta fick fräsa med på mycket svag värme, lite socker för att balansera syran och stött saffran.

Mycket gott!

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Sara said...

Persisk mat är helt underbart gott, trevligt att se att du åkte förbi Landskrona :)

2:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home