lördag, april 21, 2007

Vardagsfisk för fru Bråttom

Jag rensade i gamla ICA- kuriren på jobbet och hittade tyckte jag en kul artikel om Hiram med lite recept bla denna fiskrätt som egentligen skall lagas på ett fryst fiskblock, men eftersom sånt inte förekommer i min frys vägde jag upp styckfrysta filéer istället och skred till verket!

4 p
30 g smör
1 pkt djupfryst fisk, 400 g
2 dl risgryn
4 dl vatten
2 tsk salt
0,5 tsk vitpeppar
1 tsk citronsaft
1 tsk curry
1 msk torkad dragon

2 kokta ägg och färsk dill till serveringen

Smörj en avlång form med hälften av smöret, lägg i fiskblocket, slå riset runt om, på med kryddorna och vatten, klicka över resten av smöret och in i ugnen 225 grader ca 45 minuter.
Tanken kändes bra men det blev inte gott, först och främst blev det för salt, kryddningen var inte god, det fanns ingenting som bar fram curryn tex. och mina stackars torskfiléer krympte så när jag ätit vad jag upplevt som en inte alltför stor portion fisk, bestämde jag mig för att rensa ut fisken som var vad jag skulle säga knappt 1 portion och använda den till en gratäng, sen blev jag stående med en j-a massa salt ris. Men jag gillar fortfarande tanken med att kunna laga mat på det här viset.

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

men guuu 2 tsk salt!
jag tar kanske max 1krm till ris i vanliga fall samt max 1krm för själva fisken....nån måste skrivit fel i receptet! sen är väl portions storlek efter var mans mage...uppfattar jag i alla recept och sånt måste man nog va bredd på tyvärr...bra o ha bröd hemma så man kan göra sig en macka efteråt om de behövs hehehe ;) har fått erfara det ett par gånger.

7:43 fm  

Skicka en kommentar

<< Home