söndag, april 29, 2007

Cyberkocken

Månadens ingredienser är sesam, lax, fänkål och något bär. Jag bytte ut sesam mot pumpa och solrosfrön eftersom jag blivit så förtjust i dessa och hade dem hemma redan. Det kommer dessutom en efterrätt i en separat post, jag hade först lite svårt att få in bären i varmrätten men när jag klart för mig hur jag skulle göra tänkte jag att är temat fest så är det. Här kommer varmrätten:

Tranbärsglazad lax med scampispett, fänkålssås med torkade tranbär, broccoli och pumpa och solroskex.

Pumpa och solroskex:
0,5 förpackning kyld smördeg beströs med 2,5 msk solrosfrön och lika mycket pumpakärnor, kavla ner dem i degen, pensla med ägg och skär/sporra den i 8 bitar. Lägg på bakplåtspapper och grädda i 200 grader tills de har fin färg, osäker på tiden här, låt kallna på galler.

Fänkålssås:
Fräs 0,5 msk fänkålsfrön i 1 msk olivolja några minuter, tillsätt sedan 1 grovt hackad fänkål och fortsätt fräsa, tillsätt 3 dl vatten och 0,5 grönsaksbuljongtärning, låt sjuda tills fänkålen är mjuk. Mixa alltsammans med mixerstav tillsammans med ca 0,5 dl gröna ärtor för färgens skull och passera den sen. Smaka av om det behövs mer salt.

Fisken:
Laxen och scampin får tina i en marinad av olja, lite mangovinäger, salt, peppar och chiliolja.
Skala scampin och ta bort strängen, trä upp dem på ett träspett. Stek laxen i en form med kanter i 200 grader ca 10 minuter, ta ut den och pensla både laxen och scampispettet med Cranberry and ginger chutney från Jonas Borsén. Häng spettet på kanten över laxen och låt det steka ytterligare 10 minuter om du vill ha laxen genomstekt, justera tiden annars.
Broccolin är bara lätt kokt i saltat vatten och några tranbär strös över vid serveringen.

Smaklig måltid!

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Ilva said...

Tack Karion, vad intressant med tranbär, jag undrar vad de kan heta på italienska?

8:28 fm  
Blogger Karin said...

Jag har rådfrågat min gamla"Blunk" och de heter ossicoche palustre. Det är ganska nytt att den är allmänt förekommande i affärerna här. Goda att äta som de är, i sallader och att baka med

5:17 em  
Blogger Brazilian Linda said...

Karin, ditt recept är det jag gilade mest faktiskt. Det låter otroligt gott med tranbärsglaserat!

1:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home