söndag, april 29, 2007

Brownie med bananskruvchips och rostade marshmallows



Ingen fest utan efterrätt eller hur?
Inspirationen fick jag i bastun på Ribbans kallbadhus där uppmaningen "tala dämpat" inte var så lätt att förstå för 2 tjejer, en av dem hade varit på restaurang kvällen före och fått brownie till efterrätt och det hade varit så mycket mer än bara kakan.
Banan chipsen hittade jag i Jan Hedhs "Desserter" och valdes därför att jag fick bananer i Mossagårdslådan och för att banan är ett bär, hur konstigt det än kan låta. Kakan är en förstärkt "Eksta chokladkaka" från "Annas Mat"

Bananchips eller andra frukter, jag gjorde lite päronchips också vilket var betydligt enklare än att skiva och vända bananerna.

Koka en sockerlag genom att koka upp 1,25 dl vatten och 170 g socker, skumma och tillsätt 30 g glukos och saften av en halv citron. Slå lagen i en avlång form och skiva frukten tunt och låt den ligga i lagen 30 minuter. Bananerna skar jag med en osthyvel. Lägg dem sedan på bakplåtspapper och torka i ugnen i 4 timmar på 75 grader. Det kom lite för mycket sockerlag med på min plåt, så efter 2 timmar när man skulle vända frukten tog jag en ny plåt och ökade tempen till 100 grader, sen vände jag igen efter 2 timmar och körde ytterligare 1 timme, bananbitarna är skruvade runt ett par stickor nummer 7 ( man tager vad man haver...)

Kaka:
2 ägg och 2 dl socker vispas pösigt tillsätt 100 g smält avsvalnat smör, 1 dl mjöl, 3/4 dl kakao, 1 tsk vaniljsocker, 100 g grovt hackad sötmandel och 100 g grovt hackad mörk choklad. Bred ut detta i en fyrkantig form ca 24 * 24 cm och grädda i 175 grader 20 minuter. Låt den kallna och gärna stå ett tag så den blir lättare att hantera. Skär i 16 bitar, vilket jag tycker är 8 portioner

Marshmallowsen rostas på hög värme i ugnen, trädda på stickor hängandes över kanten på en form. Så tänkte jag först, men jag satt framför ugnen med ett spett varje hand och insåg att nu vet jag varför det finns grillvantar!

Lite vispad grädde och jordgubbssås av mixade gubbar och socker till!

Etiketter: , , ,

5 Comments:

Blogger Ilva said...

Du har då ställt till en festmåltid! Tack!

8:31 fm  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Vilken fin middag det här blir, till och med efterrätt!

1:49 em  
Blogger Åsa said...

Är det fest så är det :) Det vattnas ordentligt i munnen! Bananchipsen verkar ju hur goda som helst men vilket meck! Vad duktig du är! Ett tips för marshmallowsen, om man inte har öppen spis eller grill på gång, är att hålla dem på spett över spisplattan.

12:01 em  
Blogger natz said...

mums, efterrätten ser helt galet god ut!

3:47 em  
Blogger Karin said...

Jag vill bara tillägga att jag kommer aldrig att göra bananchips igen, i och med att bananen är mjuk blir det lite jobbigt

1:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home