söndag, april 29, 2007

Rabarbersorbet

Långfredagkvällen tillbringade jag i Skillinge hos Kinna. Jag blev bjuden på rabarberpaj som hennes bror och hans sambo hade odlat och lagat och eftersom det börjar bli dags för rabarber, så tänkte jag bjuda igen! men jag tänkte vara så fräck att jag bara lämnar receptet...
Receptet kommer från amerikanska Bon Appetite eller Gourmet

Rabarbersorbet

3,75 dl socker
3,75 dl vatten

1,5 kg rabarber
1,25 dl god apelsinjuice
1,25 dl granatäpplejuice
2,5 msk apelsinlikör
1 nypa salt

Koka först upp socker och vatten till en sockerlag och låt den kallna.
Dela rabarbern i små bitar och rör den tillsammans med apelsinjuicen och 1,75 dl sockerlag i en tjockbottnad kastrull på medelvärme tills rabarbern faller isär och "krämen" tjocknar något, ca 15 minuter.
Mixa och passera.
Blanda i granatäpplejuice, likör, salt och ytterligare 1,75 dl sockerlag. Låt kallna och frys i glassmaskin.
Jag har aldrig gjort den med granatäpplejuice utan har ersatt den med sockerlag. Jag tror att den är med främst för att förstärka färgen.

I Malmö kan man köpa rabarber i Stadsträdgården. Där kan man även köpa plantor, fika, eller bara gå omkring och njuta eller ta med en filt och ligga i gröngräset. Förra året var jag med en 3:a på ett program som hette "Så ett litet frö" De fick veta hur man odlar mat, plocka mask, sår vete och sockerbetor, titta på bin och smaka honung för att till sist bli bjudna på saft och bulle.
Detta är ett av mina favoritställen i Malmö! Ligger bakom muséet

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger Anne said...

Mm, det lät jättegott! :)

10:18 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Tackar ödmjukast för igenbjudningen. Jag smakar på avstånd. =)

2:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home