lördag, april 21, 2007

Köttfärssås Bolognese

Köttfärssås är en stapelvara i min frys med ojämna mellanrum. Jag köpte nötfärs från Mossagården för ett tag sen och plockade fram en 400 g förpackning i fredags. Pastan ser inte så trevlig ut men är en ekologisk dinkelpasta som jag köpte på Willys och tar de hem något ekologiskt så är det bäst att handla så att de förstår att de bör bredda sitt sortiment!!
Till köttfärssåsen använder jag en örtkryddsblandning med chili i som är nåt slags hopplock som säljs på Campo di fiori i Rom och som om jag inte kan själv så brukar jag be bekanta som åker dit att köpa åt mig.

Köttfärssås ca 2 l

2 stora gula lökar
2 morötter
2 stjälkar blekselleri
4 vitlöksklyftor
150 g strimlat bacon
400 g nötfärs
1 tetra + en burk tomater av något slag
2 buljongtärningar
2 msk Campo di fiori krydda
olivolja till stekning
ett berg bladpersilja, hackad

Skala grönsakerna och dela dem i större bitar, hacka dem i en foodprocessor eller för hand . Fräs grönsakerna med baconet i lite olivolja, ta upp. Bryn nötfärsen i lite olivolja och tillsätt sen grönsaksfräset och resten av ingredienserna utom persiljan. Låt puttra så länge du känner att du ha tid, tillsätt persiljan mot slutet.
Smaka av med salt och peppar

Etiketter: , , ,