lördag, april 21, 2007

Cinnamon- raisin- swirl

Både Anne och Lena ( Lilla Myzan ) hade för ett bra tag sen varsin post om vad de saknar från USA. Jag saknar ärligt talat inte så mycket, men detta rostbröd saknar jag, men inte nu längre för nu kan jag göra mitt eget.
Jag valde mellan 2 recept men använde till slut det från "The bread bible"av Rose Levi Berenbaum.
I princip gjorde jag som beskrivningen i boken fast jag skall i ärlighetens namn säga att jag inte knådade så mycket som jag skulle. Recepten är i tabellform där metricmåtten står i g och jag vägde rubbet. Jag använde vetemjöl special, det räknas upp ett antal mjölmärken i boken som jag inte har tillgång till, innan sista jäsningen var degen lite kladdig men efter att ha jäst klar var den perfekt! Jag tillsatte russinen i degen för att hindra brödet att dela på sig i kanelsträngen och när jag kom till kanelsträngen skulle det i knappt 1 dl socker vilket inte kändes riktigt, jag tog 1/4 knappt och skall nästa gång tillsätta hälften av kanelen i degen och rulla ihop degen med resten och utesluta sockret. Det var svårt att få ut degen till en kaka inför hoprullningen, men till slut gick det någorlunda. Receptet funkar att jäsa och baka i en 2 - liters form på en och russinen och honungen ger nog sötma åt brödet.
Det är inte svårt att baka brödet men tillsatser sker i omgångar och verkar därför jobbigare än vad det är.
Det är även gott att göra french toast på brödet ( dvs vänd i ägg och stek )

Etiketter: ,