söndag, mars 18, 2007

Teatime!

I dagens sydsvenskan finns det ett reportage om tedrickning och recept av Eja Nilsson. Dessutom finns det adresser till ställen i Köpenhamn där man kan dricka gott te. En av mina favoritadresser i stan är Perchs tehandel på Kronprinsens Gade. Nu har de även en tesalong över affären, bara det blir varmare så kommer jag! Gå och frysa i Köpenhamn är ingen höjdare. Perchs tehandel har en jätteliten lokal som alltid varit knökafull när jag varit där. De blandar sina blandningar á la minute på stora vågar och mäter med lösa vikter och allt går i en hiskelig fart. Väl värt ett besök. Tante Perch heter en av husets blandningar.

Jag har redan testat ett av recepten, fast istället för en stor kaka gjorde jag muffins som jag dekorerade med mitt färgade socker från Dean and Deluca.

Engelska kryddmuffins 12 st

5 dl bakvete special

2 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

1 tsk malen ingefära

1 tsk malen kanel

0,5 tsk malen kardemumma

0,5 tsk malen muskotnöt

1,5 dl farinsocker

125 g mjukt smör

2 ägg

1 dl ljus sirap

1,5 dl vatten

Blanda de torra ingredienserna. rör smör, socker och ägg smidigt, blanda ner sirap, blanda ner resten, fördela i muffinsformar och grädda i 200 grader ca 20 minuter. Orginalkakan gräddades i smord springform 175 grade ca 40 minuter.

Glasyren är florsocker utrört med saften från 1 lime, vet inte riktigt hur mycket som gick åt.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Blogger Lena said...

Å va fint med det färgade sockret på, och vilken skojig kombination med ingefära och kanel i muffins. De här hamnar på min lista med saker jag måste prova :)

7:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home